La aniversarea a 50 de ani de la sosirea trupei Beatles in America, fanii si observatorii culturali de toate varstele continua sa intrebe "Se poate intampla din nou ceva asemănător cu Beatles?". Intrebarea insasi este oarecum retorica, avand in vedere ca de jumatate de secol este recunoscuta singularitatea fenomenului Beatles.
Cei care au crescut cu muzica Beatles isi pun aceasta intrebare pentru a-si valida credinta in impactul enorm pe care l-a avut aceasta asupra lor și asupra culturii in general. Beatles a unit oamenii timp de 50 de ani, iar acesti fani, avand acum varsta intre 50–70 de ani, mai mult sau mai putin, isi exprima recunostinta ca s-au nascut la momentul potrivit pentru a creste cu Beatles si cred ca aceasta experienta ii face o generatie speciala. Poate ar trebui sa dam vina pe Beatles pentru presupusul narcisim al acestei generatii (boomers).
Persoanele mai tinere carora le place muzica pop isi pun aceeasi intrebare. Desigur ca au existat si alte fenomene muzicale de-a lungul anilor, identificandu-se diferite tipuri de asemanari intre acestea si Beatles: Michael Jackson, U2, Nirvana, Madonna si Prince. Lista poate fi completata cu the Bay City Rollers, Oasis si One Direction...
Fenomenul Beatles se datoreaza unei confluente de forte care definesc un moment istoric. Nu este imposibil ca aceasta furtuna de factori sa se alinieze din nou, dar acea perioada a facut ca acesti factori sa fie irelevanti. Lumea este un loc diferit, iar descoperirile culturare, prin definitie, nu se pot intampla de doua ori. Iata 6 motive pentru care un fenomen asemanator cu Beatles nu va mai avea loc:
[ 1 ] Beatles a avut un numar de fani mai mare decat orice artist dinaintea lor sau dupa ei. Beatles a fost o gigantica corporatie multinationala, fiind primi artisti care au prtofitat de potentialul mass-media global si de un marketing sofisticat pentru a ajunge la o larga audienta tanara, recent recucoscuta drept consumatoare. Numai in SUA, existau peste 76 milioane de fani copii, iar jumatate dintre fani aveau sub 25 de ani. Acestia au cumparat Beatles asa cum au cumparat Etch-A-Sketch, Hoola Hoops sau Lincoln Logs.
[ 2 ] In perioada Beatles existau relativ putine emisiuni de divertisment. Pur si simplu era mult mai usor sa devii faimos in anii 60. Astazi exista un numar nelimitat de optiunii de divertisment, dar atunci daca nu te-ai uitat la emisiunea lui Ed Sullivan de pe CBS unde debuta trupa Beatles mai existau doar doua alte canale tv pe care puteai sa le urmaresti. Odata cu inmultirea pietelor de desfacere a aparut si segmentarea pietei. Fiecare oras mare avea unul sau doua posturi Top 40 unde canta Beatles, iar in 1967 cand a aparut radioul FM, a impartit ascultatorii radio in doua tabere, facandu-i sa descopere si alti artisti care au aparut ca urmare a renasterii muzicii pop pe care Beatles a initiat-o cu trei ani mai devreme. Astazi exista mai mult de 50 de posturi radio FM care vizeaza anumite segmente de piata. Acum artistii au o audienta mai mica. Nu mai poate exista "un viitor mare lucru", ci doar o multime de lucruri mai mici.
[ 3 ] In perioada Beatles, saturatia mediatica din casele americane a atins niveluri absolute. Beatles devenise la fel ca televiziunea, o necesitate accesibila in casele americane. Existau putine canale, dar toata lumea le urmarea. Ganditi-va ca atunci cand Elvis a aparut la emisiunea lui Sullivan in 1956, doar 65% dintre americani aveau televizor si doar 52 de milioane de locuitori urmareau programele tv. Opt ani mai tarziu, cand Beatles a aparut in emisiune, 90% dinte americani aveau televizor si 74 miloane de oameni urmareau programele tv. Niciun artist nu ar putea avea o audiență mai mare decat cea oferita in conditiile unei audiente nefragmentate.
De asemenea, Beatles a beneficiat de adoptarea brusca si rapida a unor radiouri cu tranzistor ieftine. Aceste "must haves" au fost primele dintr-un sir lung de dispozitive personale de ascultare, un alt salt cuantic care nu mai poate avea loc din nou. Muzica pop a fost comercializata puternic pentru tineri cand piata pentru adolescenti a aparut in perioada de dupa razboi, iar radioul trazistorizat a facut ca muzica sa devina o necesitate și o parte integranta a vietii tinerilor, permitandu-le sa ramana pe receptie in orice moment si in orice loc.