Esti frustrat de lipsa de progres in camera de studiu (la sala de repetitii)?
V-am spus ca exista doua strategii de baza pentru cultivarea unui gazon fara buruieni? Metoda de baza este sa te plimbi de colo colo cu o sticla de erbicid si sa omori toate buruienile pe care le gasesti. Desigur, ceea ce veti obtine atunci este o gramada de pete moarte maro cu pete mici de iarba uscata.
O alta metoda implica munca de incurajare a ierbii sa creasca mai sanatoasa, mai puternica si mai groasa, care in cele din urma va elimina buruienile si le va lasa mai putin spatiu sa creasca. Cu toata sinceritatea, eu inca vad in curtea mea dovada eficientei acestei strategii (imi place cu adevarat metafora).
Noi suntem pregatiti sa fim erbicide
Noi suntem conditionati sa fim ingrijorati de greseli, note lipsa, note false, sunete proaste, toate lucrurile care sunt "greseli" ale actiunilor noastre. Ne petrecem relativ putin timp ascultand si consolidand lucrurile "corecte". Daca lucrurile suna bine, ele sunt lasate in pace si de multe ori destul de des, acestea sunt lucruri abia cunoscute in sesiunile de repetitii, lectii, studiu etc.
Noi toti suntem erbicide. Si cu cat mai mult vom deveni, de obicei cu atat mai rau va fi.
Asa cum devenim tot mai calificati, avem tendinta de a adopta o viziune a totul-sau-nimic a jocului nostru. Cu alte cuvinte, fie omitem o nota, fie o nimerim. Daca o nimerim (o cantam) suntem satisfacuti si trecem la alt lucru. Daca o omitem ne intoarcem si incercam iar si iar si iar, pana cand o cantam. Intre timp, noi devenim tot mai frustrati cand nu reusim in mod constant. Dar este adevarat ca si tu ai cantat sau ai omis nota, nu-i asa?
Nu neglija ceea ce ai facut corect
De fapt, nu. Daca nota iese exact asa cum doriti sau nu, aceasta este doar o parte a ecuatiei. Probabil au existat cateva elemente in tentativa de executare (cantare a notei) pe care le-ai facut cum trebuie. Da, tu ai ratat nota, dar multe alte elemente importante au fost la locul lor (corecte). Maestria si dezvoltarea aptitutinilor sunt un progres. Exista o serie de trepte si etape pe care tu trebuie sa le parcurgi in procesul de invatare al oricarei meserii. Deci chiar daca produsul final nu este ceea ce ti-ai dorit, o parte dintre elemente au fost corect executate. Ce mai conteaza? Inca am ratat nota.
Legatura dintre concentrare, motivatie si incredere
In cele din urma, modul cum exersam (repetam) are un impact mult mai semnificativ asupra increderii si succesului nostru pe scena decat ne dam seama - si de multe ori acest lucru nu il luam in considerare. Concentrandu-te exclusiv pe parti ale ecuatiei totale pe care le-ai pierdut si continuand sa fii constient de partile ecuatiei “facute sau executate“ nu numai ca devi frustrat, dar scade motivatia, increderea si mult mai important chiar si consecventa abilitatii tale de a executa propria meserie.
Intradevar?
Da, intradevar. Iata de ce.
Increderea Cand tot ce auzi sau gandesti este ca toate lucrurile pe care le faci sunt gresite sau proaste (chiar daca ai putea face orice altceva in mod corect), perceptia generala a succesului sau aptitudinii (capacitatii) tale devine extrem de distorsionata trimitand increderea ta intr-o cadere libera.
Frustrarea Atunci cind te concentrezi doar pe rezultat nu reusesti sa obtii o imagine completa a ceea ce se intampla. Ca atare, nu esti pe deplin constient de motivele tehnice de baza, nu constientizezi de ce lovesti sau ratezi o nota. Prin urmare, rata succesului tau ramane imprevizibila si mai mult decat probabil doar consolidezi obiceiurile proaste sau nedorite. Nu numai ca acest lucru te va face sa simti ca nu faci progrese (pentru ca nu sunt), dar este deasemenea modul in care ne ridicam si “invatam“ obiceiuri proaste care apoi apar in situatii critice de performanta.
Motivatia Cum sa fii motivat sa exersezi atunci cand simti ca nu faci niciun progres?
Consecventa Una dintre cheile unui control tehnic mai mare (atat in sala de repetitii cat si pe scena) este vigilenta (competenta). In cazul in care elementele de succes ale competentei raman in afara constiintei voastre (sensibilitatii voastre) si nu stii cu adevarat 1) ce faci corect si 2) cum te simti (kinestezic, nu emotional) pentru a executa aceste detalii in mod corect, este probabil ca tu sa nu stii cum sa te comporti pe scena atunci cand conteaza.
Prin ignorarea detaliilor, nu sunteti constient sau atent la consolidarea acelor aspecte de competenta (abilitate, calificare) care sunt corecte si care trebuie sa fie cimentate pe loc pentru o executie de succes. De fapt, este posibil ca multe dintre elementele corecte ale competentei sa se intample accidental.
Ai auzit de norocul incepatorului? Cand incercam ceva complet nou, se intampla deseori sa facem corect de prima data. Cu toate acestea, ne vom afla in curand in situatia de a lupta (de a face eforturi) pentru a recrea succesul nostru initial, pentru ca in acest stadiu al procesului de invatare, nu stim cu adevarat ce am facut si a dus la succesul nostru initial.
Aceasta este ceea ce se intampla cu copiii supradotati sau cu jucatorii "innascuti". Ei cresc facand destul de bine lucrurile pe baza instictelor si tendintelor lor naturale. Cu toate acestea, ei ajung in cele din urma la un plafon (o limita maxima), moment in care (presupunand ca doresc sa atinga potentialul lor), ei trebuie sa invete probabil pentru prima data in viata lor, cum sa controleze cu buna stiinta lucrurile pe care le-au folosit fara sa le gandeasca.
Pentru incredere si coerenta totala trebuie sa stii ce faci. Da, aceasta este putin confuz, citeste asta atent inca o data daca chiar nu ai reusit de prima data. Ati avut vreodata sentimentul ca ati incuiat usa de la intrare dar este posibil sa fi lasat cuptorul pornit? Dupa toate probabilitatile l-ati oprit, dar ati facut asta pe pilot automat (din obisnuinta), asa ca nu a fost foarte puternic fixat in memoria dumneavoastra. Ca rezultat, nivelul de incredere referitor la ce ati facut, daca ati inchis sau nu cuptorul, nu este foarte mare. La fel se intampla daca exersezi pe pilot automat (fara sa gandesti), exista o parte din tine care stie (constientizeaza) ca nu gandesti ceea ce faci, ceea ce duce la indoiala, nesiguranta si alte neplaceri pe scena in momente unice.
Cand ai exersat in mod constient, cu un grad ridicat de constientizare (responsabilitate) cu privire la ceea ce faci si simti, abilitatea de a face lucrurile corect este in crestere.
Concentrarea Ultima dintre toate, exersarea cu acest nivel de concentrare nu numai ca sporeste motivatia si coerenta, dar creste capacitatea de a te concentra perioade din ce in ce mai lungi de timp. Nu lasa acest scurt paragraf sa te faca sa crezi ca acest lucru are un beneficiu mai mic. Doar sa stii ca acesta este important.
La fel ca un camp de papadii nu inseamna ca gazonul dumneavoastra este lipsit de valoare si ar trebui scoase complet aceste plante, o nota incorecta sau un pasaj care suna gresit nu inseamna ca tot ce ai facut ar trebui aruncat. Salveaza ceea ce poti, dezvolta, consolideaza, construieste pe aceasta baza si curand vei descoperi cum toate “buruienile” sau elementele nedorite din cantarea ta sunt eliminate, cu o crestere a motivatiei si incredere totala.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=3yRMbH36HRE&feature=emb_logo